Врез: Хочеться назвати пані Марію «сонцепоклонницею». Її картини пронизані золотим промінням і викликають благодатне світло в душі. Ці українські сонця зігрівають людей по всьому світові.
Країна: Україна
Автор: Ольга Дубовик

Хочеться назвати пані Марію «сонцепоклонницею». Її картини пронизані золотим промінням і викликають благодатне світло в душі. Ці українські сонця зігрівають людей по всьому світові.

Марія Томен багатогранна. Вишукано танцює, співає, створює гобелени, тка­нини, інтер’єри, її живопис 25 разів експонували в різних країнах, вона стала ге­роїнею фільмів, а понад усе те — ще й матір’ю двох синів і доньки.
Поступ до вершин в уродженки Космача на Прикарпатті почався 1967 року у Львівському училищі прикладного мистецтва. І вже на початку навчання вона здобула першу премію на міжнародній виставці дитячих малюнків у польському Гданську. А через десятиліття творчі мандри продовжилися персональними екс­позиціями в Торонто й Парижі. Останні два роки в її житті тривав період пере­осмислення, одним із підсумків якого стала духовна експозиція «Різдво в мініатюрі Марії Томен» у київському Музеї Марії Заньковецької.


— Пані Маріє, яка ще новизна за цей час зродилась у вашому творчому космосі?
— Стрімко змінилося моє коло спілкування, зокрема в соцмережах. З’яви­лося багато нових друзів із цілого світу — таких як піаніст Джованні Мараді, президент Емманюель Макрон, депутати Європарламенту, принци. Моє мис­тецтво набуло зовсім іншого розголосу. Культуру і працю у світі високо ціну­ють, чого бракує в Україні.
Торік мною зацікавився принц Індоне­зії Даміен Дематра. Він зорганізував і про­фінансував інтернаціональний онлайн-форум до Міжнародного дня миру і культу­ри за участю понад ста країн. Я отримала сертифікат як учасниця і менеджер проєк­ту від України. Інформаційним спонсором події виступив президентський журнал у США «Inspiring Реорle», на сторінках яко­го я опинилася разом із 33 переможцями з Британії, Франції, Італії… Україна про це навіть не знає.


— Індонезія вельми екзотична. Як усе відбувалося?
— У королівському палаці створили ве­личезну інтерактивну стіну, куди вмонту­вали сайти всіх запрошених митців, і люди­на будь-де у світі могла її бачити через інтер­нет. Тривало змістовне, цікаве спілкування. Організація колосальна! Я спостерігала, наприклад, як принц Дематра подорожує Індонезією та іншими країнами, спілку­є­ться з дітьми, влаштовує конкурси малюн­ків, танцю, співу.
Так мої картини, виставки в Парижі та в Україні побачив увесь світ, Україна «про­звучала» всюди.


Після цього відомий італійський дизай­нер і артексперт Мішель Пузоланте поре­комендував мене мексиканській галереї «Carlos Sanches», якою опікується ЮНЕСКО. Там провели віртуальну експозицію, при­свячену квітам Землі, де фігурували чоти­ри мої твори. У тій галереї на виставці, при­свяченій дітям, експонуються дві мої кар­тини. А іспанська філія галереї представила мою акварель «Пале-Рояль».
Концепція індонезійського проєкту — співдружність усіх художників світу. Зага­лом творчі люди планети нині об’єднують­ся. Мене зачаровує світова увага: «Що но­вого ви написали?». Щотижня я надсилаю світлини своїх картин принцу Монако з найкращими побажаннями. А якось при­хворіла і перестала — він одразу прислав штурханців: мовляв, що сталося?


— Які полотна народились у вас за остан­ні два роки?
— Створила нові колекції: «Монте-Кар­ло», «Ніцца», «Антіб», «Ангели». Від 2003 року працюю над колекцією «Духовність і нація», до якої увійшли й роботи, присвя­чені Майдану, і яка поповнилася новіши­ми творами (загалом їх 29). Це масштабні концептуальні полотна, що потребують ретельної кількамісячної роботи. З’явились нова серія мініатюр: «Різдво», «Ве­лик­день».., серія натюрмортів «Карпати», рисунки «Монте-Карло»… Напрацювала багато.


— Коли ви вперше виїхали за «залізну завісу», за кордон?
— 1992 року стала гостею Всесвітнього жіночого форуму в Торонто. І першою краї­ною, яка мене там примітила, була Франція. Одразу запросили з виставкою до Парижу.
— Ваші враження від Канади?
— Високий рівень культури. Уже в аеро­порту оголосили, що прилетіла відома ху­дожниця з України, щоб представляти свою державу на форумі. Країна потужна, і укра­їнці там впливові. У Канаді мені пропону­вали намалювати атлас світу українською мовою. Можна було забезпечити себе на все життя. Але завадили сімейні обставини.
У Канаді я побачила Ніагарський водо­спад, музеї наших видатних співвітчизни­ків. Туди виїжджало чимало освічених ук­раїнців. Наприклад, моя родичка, лікарка, після закінчення Коломийської гімназії знала п’ять мов!


— А згодом вас люб’язно прийняла Франція.
— Країна, в яку я закохалася назавжди і ментальність якої приміряла на себе. Із 1994-го прожила там п’ять років. Найдуж­че імпонує відсутність упереджень щодо того, хто ти, звідки приїхала. Домінує ува­га до людини тільки через те, що вона є. І колосальна підтримка мистецтва. Фран­цузи приймають таланти з усього світу.
У Парижі я не мала зв’язків. Пам’ятаю, на один із вернісажів запросив французь­кий художник українського походження Антон Соломуха. Завдяки цьому відбулося доленосне знайомство з Крістіаном Сіре, директором галереї у Пале-Роялі. Першу виставку в тому королівському комплексі провели завдяки підтримці посла України Юрія Кочубея. Пале-Рояль — серце Пари­жу, утілення духу всієї Франції.


У галереї Крістіана Сіре я працювала секретарем. Згодом зверталася до інших галерей, зокрема мала експозицію в місті Санліс, заснованому Анною Київською, в замку Вальженсюз.
Французи допомагали, називали мене «наша Марічка». Коли після виставок по­верталася до Парижа, Крістіан люб’язно чекав на мене і вручав ключі зі словами: «Маріє, це ваш дім». Називав мене «маленька Марія, моя сестра», бо має тільки братів.
У Франції люблять приємні сюрпризи, гарні слова. Якось працювала в галереї, уся в білому, а поруч — кицька Касандра, моя улюблениця. Раптом відчи­няє двері якийсь француз і каже: «Пані, ви й ваша галерея з кішкою та картинами — це диво!». Так ви почуваєтеся задіяною в цьому часі, в цьому дні й момен­ті, ви є. Якщо вас не помічають — вас немає.
Цікава історія трапилася в Ніц­ці. Я зібралася до музею Марії Башкирцевої й забула, що поне­ділок у ньому вихідний. Довго шукала той музей. Заходжу, а ме­ні кажуть: «Сьогодні зачинено». «Я бачу, але пізно щось змінюва­ти», — відповідаю скрушно. «А звідки ви приїхали, що такі схви­льовані?» — «Це ж музей Башкирцевої, я її землячка…». — «А я директор музею. Ми нещодав­но зняли всю експозицію, окрім одного портрета Башкирцевої. Вам я його покажу»…
На півдні Франції кожне міс­течко має свій шарм. Таке, як Сен-Поль-де-Ванс, — ніби оздоблена камінням скринька. Там є музей сучасного мистецтва, де я побувала на унікальній вистав­ці творів українського художни­ка Василя Кандинського, зібра­них з усього світу.


— Які ще країни вдалося спі­знати завдяки мистецькому покликанню?
— Монако — сама чарівність. На його набережній можна слу­хати найвідоміших співаків. Ці вечори, ця музика, цей шик! Ро­ків вісім тому випало побачити весілля самого принца. Мої твори є у приватних колекціях Монако.
Італія. Там вас із часом починають упіз­навати, любити, щось вам дарувати... Іта­лійці вельми люб’язні та компанійські. Спершу мені здавалося, що вони зовсім не працюють, а лише сидять на вулицях і п’ють каву. Всіх запрошують до спільно­го столу. І всі розмовляють одночасно!
Якось на Різдво мене запросила до Іспанії дружина брата графа Самаранча, чий рід походить з англійського дому Бекінге­мів. Різдвяна вечеря у британському арис­токра­тичному стилі: кухарі в білих рукавичках, сріб­ний посуд… Там шикують, але не «кічують».


Іспанія — країна неповторного Гауді. Коли на вузеньких вуличках звучить гіта­ра, це чарівно. Возили мене до Сігейраса, в музей Сальвадора Далі — чудового рису­вальника, за межею розуміння. Перед мо­їм від’їздом іспанці влаштували вечірку на мою честь. У срібних вазах подали най­кращі солодощі та фрукти, коти пили воду зі срібних мисок. І ночувала я на широчен­ному ліжку XVI століття: старовинна постіль із мережкою була вкрита хутром. Я тоді в Барселоні почувалася принцесою. Жила місяць у домі Самаранчів, а потім рік — у їхній квартирі в Парижі, навпроти церкви, в якій востаннє молилася Марія-Антуанетта. Велике щастя мала побути в тій надзвичайній атмосфері!
В Іспанії я створила велику колекцію рисунків пером. Цей вид образотворчості у світі відмирає: на нього йде більше часу, ніж на живопис. Іспанці ж залюблені в ми­стецтво, тому мене й запросили. Мисте­цтво вело мене всюди.
Митець потребує сатисфакції, мораль­ної підтримки, бо вкладає душу й серце, своє життя. І він мусить мати хоч маленьке пошанування свого існування на землі. Визнання факту, що він Є.